Column: Klaverblad

Door: Wim van Ernich
21 juli 2016

Eind vorige maand vond de eerste wetenschappelijke conferentie rondom 'nieuwe business modellen' plaats in Frankrijk, in de 'Toulouse Business School'. Dé gelegenheid om de voorhoede, die actief op zoek is naar het verbeteren en betekenis geven aan nieuwe businessmodellen, te ontmoeten. Daarnaast een mooie kans om enkele medeauteurs van ons boek en Jan Jonker (de initiatiefnemer van het boek en de conferentie) weer te ontmoeten. Er is veel interesse in het boek, het wordt geïntroduceerd op HBO's en een digitale Engelse versie ziet binnenkort het levenslicht. Het hart van de 'doe-het-zelf aanpak' in het boek, is het klaverbladmodel. Hierin zitten alle ingrediënten om een nieuw businessmodel vanuit jouw ideeën vorm te geven.

Klaverblad

Ja en dan denk ik, 'hoe kan ik een impuls geven aan dit initiatief, hoe dagen we verder uit, op een pad dat aansluit bij echte menselijke waarden'? Het eureka moment was er snel, als voorzitter van het hoofdstuk waarin het klaverbladmodel bedacht is, ben ik naar de meestergoudsmid in Ravenstein gegaan; Joost Vlemmix. Hij is een geweldig ontwerper van sieraden en heeft o.a. kroonjuwelen gemaakt. Joost had weinig uitleg nodig om de essentie van het model te begrijpen; hij leeft ernaar.
Een maand later ging de telefoon, 'Wim het is klaar'. Een prachtig gouden klaverblaadje, met in het hart een kleine diamant, het symbool van de waardepropositie.

Ik wilde twee dingen doen met het gouden klaverblaadje.
I. Jan bedanken voor zijn onmetelijke inzet en volharding in het werken aan nieuwe businessmodellen.
II. Een prijs instellen, die jaarlijks tijdens de wereldconferentie rondom nieuwe business modellen wordt uitgereikt door Jan en mij; een gouden, zilveren en bronzen klaverbladspeld.

Aan het slot van de conferentie ben ik het podium opgeklommen, heb de essenties van het klaverblad verwoord en het klaverblad bij Jan opgespeld. Jan en de zaal waren aangenaam verrast. We reiken in Graz, Oostenrijk, waar volgend jaar de conferentie wordt gehouden, de drie spelden uit.

Inmiddels pas ik het centrale model regelmatig bij klanten toe en stellen steeds meer mensen de vraag of er geen 'klaverbladdag' is. Mede door deze vragen en reacties hebben we besloten introductiedagen te organiseren bij Thermiek.

Klaverblad dag.

Ben je enthousiast bezig met de ontwikkeling van een duurzaam initiatief? Of wil je aan de slag en zoek je inspiratie en hulp? Dan helpt het klaverblad daarbij, het geeft inzicht en verbinding.

Duur: 1 dag

Locatie: Thermiek

Kosten: € 150,-- p.p. Incl. het boek 'Nieuwe Business Modellen', incl. lunch

Voor organisaties en samenwerkings initiatieven, kunnen we ook op maat een voorstel doen.

Thermiek
Walstraat 48
5371 AM Ravenstein

Meer informatie?
Neem contact met ons op:
Telefoon: 0486 416 143
E-mail: info@thermiek.nl
Volg Thermiek:
LinkedIn
Wim van ErnichWim van Ernich